SEO Marketing

Zoekmachine optimalisatie (SEO marketing), wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Simpel gezegd is zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimisation of SEO in het kort) ervoor zorgen dat jouw bedrijf goed te vinden is in de zoekmachines wanneer mensen zoeken naar jouw diensten of producten.

 

SEO marketing is ontzettend belangrijk voor jouw online vindbaarheid. Denk maar eens aan wanneer jij naar iets op zoek bent, en je typt je zoekwoorden in bij Google. De resultaten die op de eerste pagina verschijnen krijgen de meeste kliks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen niet verder klikken dan de eerste resultaten pagina van Google. 28,5% van de Google gebruikers klikt op het eerste (organische) resultaat dat ze zien. Jouw Google ranking heeft dus heel veel invloed op het aantal bezoekers op jouw website!

 

Hoe zorgen wij ervoor dat jij beter gaat scoren in Google en andere zoekmachines? Dit doen we door jouw website op verschillende vlakken te verbeteren. We noemen dit website optimalisatie.  Hieronder vertellen we je meer over hoe dit werkt.

SEO pijlers: hoe werkt dit?

Voor het bepalen van de ranking positie van een website gebruikt Google een complex algoritme met verschillende ranking factoren. Google vertelt je niet hoe dit algoritme in elkaar zit. Maar ze geven wel advies.

SEO kan opgedeeld worden in drie belangrijke pijlers:

1. Technische SEO

2. Content SEO

3. Autoriteit (off-site SEO)

Technische SEO

De technische kant van SEO is heel belangrijk om een goede positie in Google te kunnen bemachtigen. Zonder een technisch correct werkende website is de eerste pagina in Google zo goed als onbereikbaar.

Wat valt er dan allemaal onder techniek?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de (snelle) laadtijd van je website, een website die zowel op een desktop, tablet als telefoon goed werkt en volledig zichtbaar is. Maar het gaat hierbij ook om een veilige web-omgeving en de opbouw van je website. Google moet jouw website goed kunnen beoordelen en makkelijk de juiste pagina’s kunnen vinden.

SEO Marketing - bovenaan in Google ranking meer bezoekers

Content SEO

De juiste content op jouw website is essentieel voor je Google ranking. Content is een Engelse term die, vrij vertaald, in het Nederlands ‘inhoud’ betekent. Met inhoud kun je denken aan de inhoud van een blog, de inhoud van een landingspagina op je website, een Facebook post of bijvoorbeeld een video.

 

Content wordt altijd geschreven met een specifieke doelgroep in gedachten. Je kunt met de juiste content je doelgroep bereiken, beïnvloeden en overtuigen.

 

Er zijn een aantal factoren van belang bij SEO content marketing:

  • Zoekwoorden: welke zoekwoorden zijn voor jou van belang? Waar wil jij op gevonden worden? Op deze zoekwoorden gaan wij focussen bij het creëren van content.
  • Kwaliteit: de kwaliteit van de SEO-content is erg belangrijk. We zorgen voor content van hoge kwaliteit die waardevol is voor jou en jouw websitebezoekers. Daarnaast is een duidelijke structuur heel belangrijk.
  • Vernieuwend: Google focust op nieuwe content. Nieuwe afbeeldingen, blogpost en teksten krijgen voorrang in het algoritme. Een website waar vaak nieuwe content op geplaatst wordt, wordt sneller geïndexeerd door Google.
  • Relevant: de content op jouw website moet relevant zijn ten opzichte van de zoekwoorden waar jouw website bezoeker op gezocht heeft. Het gaat dus om een relevante tekst, afbeelding, blog, etc. voor de websitebezoeker.
  • Afwisselend: Bij het creëren van landingspagina’s en blogs is het belangrijk om niet alleen tekst te schrijven, maar ook relevante afbeeldingen en / of video’s toe te voegen aan de pagina. Dit zorgt er niet alleen voor dat de pagina dynamisch en aantrekkelijk is, maar ook prettig leesbaar blijft voor de lezer.
Meer info over Copy Writing & Content Marketing

Autoriteit (off-site SEO)

Autoriteit is de laatste pijler van SEO marketing. Je kunt dit zien als de populariteit en positie van jouw website ten opzichte van andere websites. Een aantal dingen zijn hierbij van belang:

  • De leeftijd van je website. Een website die langer bestaat heeft bij Google vaak een streepje voor.
  • Populariteit: de Google zoekmachine hecht veel waarde aan de populariteit van je website. Dit heeft niet alleen veel invloed op de vindbaarheid van je website of landingspagina, maar ook op de snelheid waarmee Google nieuwe informatie van jouw website indexeert. Eén van de manieren waarop Google de populariteit van jouw website meet is door te kijken naar hoeveel andere websites doorlinken (backlinks) naar jouw website. Dit wordt linkbuilding genoemd. Een belangrijke vuistregel hierbij is: kwaliteit gaat boven kwantiteit.
  • Vertrouwen: is jouw website betrouwbaar? Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website goed beveiligd is en geen spam bevat. Ook is het belangrijk dat er geen websites met een hoge ‘spamscore’ naar jou website doorlinken. Het verantwoordelijk gebruiken van linkbuilding kan dit voorkomen.
Zoekmachine optimalisatie - SEO Marketing - bovenaan in Google ranking meer bezoekers

Het schrijven van SEO teksten

Tekst op jouw website is ontzettend belangrijk voor je Google ranking, maar je positie bij zoekmachines is uiteraard niet alles. Naast bezoekers op jouw website, wil je ook converteren. Een goede tekst is dan ook zowel SEO-gericht als aantrekkelijk geschreven.

Hoe zorgen wij voor goede, SEO-gerichte teksten? Een aantal punten zijn hiervoor van belang:

  • De juiste zoekwoorden en zoekwoordendichtheid
  • Een goed leesbare tekst, met koppen, sub-koppen en alinea’s
  • De tekst moet niet te lang en niet te kort zijn
  • Geschreven naar het doel dat jij voor ogen hebt voor de pagina
  • Er moet een meta titel en meta omschrijving aanwezig zijn
  • De tekst bevat ook afbeeldingen / video’s

Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen?